Na drodze 934 w Bieruniu powstanie tunel pod koleją i rondo przy DK44
Chodzi o końcowy odcinek drogi nr 934, przebudowywanej obecnie na odcinku Imielin - Chełm Śląski (Bieruń). To liczące ok. 18 km połączenie drogi ekspresowej S1 w Mysłowicach ze skrzyżowaniem z drogą krajową nr 94 w Bieruniu (ze światłami). Wiedzie tamtędy najkrótsza trasa z centralnej części woj. śląskiego do Oświęcimia i południowo-zachodniej części woj. małopolskiego.
Na skrzyżowaniu i przejeździe w Bieruniu często tworzą się korki. Przejazd DW934 w tym miejsciu przecina linie kolejowe nr 138 Oświęcim - Katowice i nr 885 Nowy Bieruń - KWK Piast. Na pierwszej z nich odbywa się ruch pasażerski (w pobliżu znajduje się stacja Bieruń Nowy). Druga z nich, o charakterze towarowym, ma być częścią planowanego do odbudowy połączenia Tychy - Oświęcim.
We wtorek rzecznik urzędu marszałkowskiego Sławomir Gruszka rozesłał zaproszenie na czwartkową konferencję ws. inwestycji, która - jak podał - ma być realizowana od czerwca 2024 r. do września 2026 r. Szacunkowy koszt to 69,3 mln zł brutto. Od 11 marca br. katowicki ZDW prowadzi przetarg na realizację robót budowlanych.
Zgodnie z informacjami Gruszki inwestycja „Przebudowa skrzyżowania DW 934 z DK 44 wraz z przebudową skrzyżowania DW 934 z linią kolejową w m. Bieruń” ma objąć drogę nr 934 (Mysłowice - Bieruń) na długości 600 metrów i drogę nr 44 (Tychy - Oświęcim) na długości 300 metrów.
Jak wyszczególniono, zakres przedsięwzięcia obejmie: przebudowę DW 934 na odcinku 0,6 km wraz z przebudową skrzyżowania z DK 44 (budowa ronda), przebudowę DK 44 na odcinku 0,3 km, budowę tunelu pod liniami kolejowymi wraz z przebudową układu torowego oraz urządzeń SRK, budowę ścian szczelinowych, a także budowę chodników i ścieżek rowerowych oraz innej potrzebnej infrastruktury.
W informacji urzędu marszałkowskiego zaznaczono, że w z końcem grudnia 2020 r. zamówiono zaprojektowanie inwestycji, z w grudniu ub. roku wojewoda śląski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (tzw. ZRID). 1 marca br. ruszył przetarg na pełnienie funkcji konsultanta inwestycji, a 11 marca przetarg na roboty budowlane.
„Podpisanie umów i rozpoczęcie robót budowlanych planowe jest w II kwartale 2024 r. Planowany termin realizacji robót budowlanych i oddania inwestycji do użytkowania to 28 miesięcy od dnia podpisania umowy” - przekazał Gruszka.
Obecnie trwa planowana do jesieni br. przebudowa sąsiedniego liczącego 9 km odcinka DW934 między Imielinem i Chełmem Śląskim. Jest ona współfinansowana środkami Programu Inwestycji Strategicznych. Katowicki ZDW podpisał wartą 148 mln zł umowę na te roboty ze spółką koncernu Strabag w połowie 2022 r.
Przebudowywany jest odcinek DW934 od skrzyżowania z ul. Miarki i Dobrą w Imielinie do przejazdu kolejowego w Bieruniu. Inwestycja przewiduje przebudowę konstrukcji drogi pod kątem obciążenia osi 115 kiloniutonów na oś i klasy technicznej „G”. Szerokość jezdni jest ujednolicana do 7 m. Przebudowywane są skrzyżowania i chodniki, z założeniem ich dostosowania do ruchu rowerowego.
DW934 jest uzupełnieniem kluczowej sieci drogowej regionu, łącząc S1 i DK44. Jest to jeden z głównych szlaków dojazdu m.in. do kopalni Piast w Bieruniu czy terenów przemysłowych, na których znajduje się m.in. należąca do koncernu Stellantis tyska fabryka FCA. DW934 jest drogą o znaczeniu tranzytowym dla dostawców i dystrybutorów, a także dla mieszkańców dojeżdżających do pracy.
Tzw. Średni Dobowy Ruch Roczny (SDRR 2020) na tej drodze waha się od ok. 12 tys. pojazdów na dobę w Chełmie Śląskim i Bieruniu do niespełna 18 tys. w Imielinie. Dotąd droga miała zdegradowaną nawierzchnię, niesprawny system odwodnienia, a ruch pieszych, rowerów i samochodów nie był właściwie odseparowany.
O dofinansowaniu modernizacji tego fragmentu DW934 kwotą 152 mln zł w ramach rządowego Programu Inwestycji Strategicznych informowano jesienią 2021 r. (PAP)
autor: Mateusz Babak
mtb/ mmu/