Tramwaje kończą remont pętli Chebzie w Rudzie Śląskiej
Jak podała spółka, przebudowana pętla w Chebziu ma od soboty działać jako węzeł tramwajowy, usprawniający przemieszczanie się pasażerów i zwiększający możliwość podróżowania bez przesiadek.
Wraz z zakończeniem przebudowy pętli Chebzie i rozpoczęciem modernizacji torowiska wzdłuż ul. Dworcowej w Rudzie Śląskiej, wprowadzone zostaną liczne zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. Zaczną one obowiązywać od soboty 25 maja i obejmą 13 linii tramwajowych oraz trzy linie zastępczej komunikacji autobusowej, których trasy przebiegają m.in. przez Bytom, Chorzów, Katowice, Rudę Śląską, Świętochłowice oraz Zabrze.
Pasażerowie powinni zwrócić uwagę na: korektę rozkładu na liniach tramwajowych 4, 7, 19, 30, 38 i 49, zmiany i korekty godzin odjazdów tramwajów na liniach 9, 10 i 17, zmiany rozkładu zastępczej linii autobusowej T-10, zawieszenie kursowania linii tramwajowych 29 i 56 oraz autobusowej komunikacji zastępczej T-9, a także zawieszenie kursowania linii tramwajowych 30 i 41 w soboty.
Trwająca od połowy ub. roku „Modernizacja torowiska wraz z siecią trakcyjną i infrastrukturą towarzyszącą na pętli Chebzie w Rudzie Śląskiej – etap II” objęła przebudowę układu torowego pętli o łącznej długości ok. 1350 metrów toru pojedynczego z siecią trakcyjną, przebudowę przejazdów torowo-drogowych i przejść pieszych, zabudowę sytemu smarowania szyn, rozjazdów czy przebudowę jezdni wynikającą z przebudowy torowisk.
Prace objęły też przebudowę sygnalizacji świetlnej z uwzględnieniem priorytetu dla tramwajów, przebudowę i budowę chodników, przebudowę peronów przystankowych z zabudową wiat, a także budowę ścieżki rowerowej z zabudową wiaty rowerowej.
Pętla w Chebziu powstała przy jednej z najstarszych linii tramwajowych na Górnym Śląsku. Od grudnia 1894 r. tramwaje parowe spółki Oberschlesische Dampfstraßenbahn Gesselschaft mit beschränkter Haftung kursowały z Gliwic przez Zabrze, Chebzie, Lipiny, Piaśniki (dziś dzielnice Świętochłowic) i Królewską Hutę (dziś Chorzów) do Bytomia.
Zwyczajowo część tamtego połączenia – między Katowicami, Chorzowem i Chebziem - obsługuje linia nr 11. W ostatnich latach zmodernizowano jej infrastrukturę biegnącą przez Chorzów i Świętochłowice. Obecnie, ze względu na prace w pobliżu centrum Chorzowa, połączenie to, oznaczone jako linia nr 10, od Chorzowa, zamiast do Katowic, wiedzie – jak niegdyś – do Bytomia.
Od zachodu do Chebzia prowadziła w ostatnich latach linia nr 1 z gliwickiej zajezdni (obecnie ze względu na prace na terenie Zabrza zawieszona), a w osi północ – południe przez pętlę przebiegała linia nr 9 z Bytomia przez Rudę Śląską i Świętochłowice do Chorzowa. Linia nr 9 na odcinku od Bytomia do Chebzia została w ostatnich latach gruntownie zmodernizowana.
Prace wykonywała za 22,3 mln zł brutto fira NJN Damian Kłosek. Tramwaje Śląskie sfinansowały część przebudowy pętli Chebzie w ramach unijnego projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, którego łączna wartość przekroczyła 1,5 mld zł. (PAP)
mtb/ malk/